Uczę przez zabawę – terapia ręki
Dzięki naszym dłoniom dotykamy, odczuwamy, dłonie umożliwiają nam wszechstronny rozwój oraz nabywanie różnorodnych umiejętności. Praca nad sprawnością ręki odbywa się stopniowo, początkowo dążymy do osiągnięcia jak najlepszej zręczności z zakresu motoryki dużej, samoobsługi, aby z czasem doskonalić sprawność motoryki małej, aż do opanowania prawidłowego chwytu pisarskiego i umiejętności grafomotorycznych.
Bliskie położenie w korze mózgowej pól ruchowych ręki oraz artykulatorów sprawia, że wykonywanie czynności ruchowych i gestów, wspomaga i ułatwia rozwój i wyrazistość mowy.
Każdy z nas, również w warunkach domowych może zadbać o sprawność rąk swojego dziecka, oto kilka przykładów:
- pocieranie, dotykanie rąk o różne powierzchnie (gładka, szorstka, twarda, miękka) oraz konsystencje (zimne, ciepłe, gęste itd.)
- zabawa piaskiem, kaszą drobną i grubą, ryżem fasolą, makaronem o różnych kształtach
- zabawy paluszkowe
- zabawa w kisielu, miodzie, piance do golenia
- lepienie ciasta na pierogi- pomoc zawsze się przyda
- miska z wodą, płyn do kąpieli oraz trzepaczka- dobra zabawa gwarantowana
- kolorowa włóczka zwijanie i nawijanie na kłębek
- szczypce kuchenne i przenoszenie kostek cukru
- „gniotek” balon wypełniony mąką ziemniaczaną
- ugniatanie jedną ręką kul z gazety, później rozwijanie, darcie na paski i drobne kawałki
- nawlekanie makaronu na sznurek
- makaron spaghetti zawijanie wokół palców

